štvrtok 24. novembra 2016

V úvode

Keď som dovršoval piaty rok života, moja starká mi pripomínala, že ma čoskoro bude vodiť do úvody v Červenom kaštieli, ako vtedy volali kaštieľ po Barošovcoch. Starká používala ešte tento prvotný termín, ktorým sa do slovenčiny transformoval nemecký výraz „Infant-Schule“. Vo svojej literárnej tvorbe o úvode písal jej krajan a vrstovník Jozef Gregor Tajovský. Na rozdiel od spoluhláskami prešpikovanej materskej škôlky, toto pomenovanie znie melodicky a má aj svoju logiku. Vo vzťahu k škôlkam sa Demandice majú čím popýšiť aj z historického hľadiska. Tak napríklad, vo vojnovom období pôsobila v dedine materská škôlka pre deti z nemeckých rodín, s nemecky hovoriacou vychovávateľkou. Na terajšom území Slovenska to bolo jedno z dvoch takýchto zariadení. O zrod škôlok sa v Uhorsku zaslúžila grófka Terézia Brunswicková, ktorú v jej úsilí, od tridsiatych rokov 19. storočia, podporoval gróf Žigmund Beňovský. Jeho sestra Estera Beňovská, vydatá za sudcu Jána Gudiča, žila v Demandiciach v Beňovského kaštieli, postavenom ich otcom, grófom Emanuelom Beňovským.  Nuž, s takýmto historickým zázemím som s mojimi rovesníkmi začal svoju školskú dochádzku v uvádzacej škole. Prvou učiteľkou, s ktorou som sa počas školských rokov stretol, bola Zuzana Miartušová, starajúca sa v škôlke o takmer šesťdesiatich malých predškolákov.


Viac s videoprezentáciou v pôvodnom článku na:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára