pondelok 16. januára 2017

U pána prezidenta

Posledných deväť rokov svojej profesionálnej kariéry som prežil na pracovisku, v ktorého priestoroch som sa ocitol prvý raz v roku 1956 ako prváčik demandickej základnej školy. Vtedy to bol Ústredný dom pionierov a mládeže Klementa Gottwalda, nesúci meno nášho prvého robotníckeho prezidenta. Ten na jeho vzniku nemal žiadnu zásluhu. Palác bol postavený v šesťdesiatych rokoch 18. storočia, ako letné sídlo grófa Antona Grasalkoviča. V tom čase, už vyše dvadsať rokov v krypte na Hýbeci pri Demandiciach, spočívala jeho sestra Judita, ktorá v Demandiciach s manželom Samuelom Blaškovičom prežila štyridsať rokov. K palácu jedného z najvýznamnejších uhorských politikov som mal počas rokov v ňom strávených osobitný vzťah. Aj toto bol jeden z podnetov, prečo som sa začal intenzívnejšie zaoberať našou regionálnou históriou.


     Rok čo rok sme sa ako zamestnanci Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky tešili na spoločné stretnutie vo veľkej sále paláca s našim „šéfom“, ako sme medzi sebou familiárne označovali pána prezidenta. Po rokoch nás čoraz viac odišlo do dôchodku a kontakty sa pomaly vytrácali. Drvivá väčšina z nás  s uspokojením prijala pozvanie vedúceho Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky na novoročné stretnutie vo veľkej sále paláca. Sála je zachovaná takmer v takom stave, v akom sa nachádzala počas návštevy panovníčky Márie Terézie, kedy bol jej kancelárom majiteľ paláca Anton Grasalkovič. Roky ma s týmito priestormi spájalo plnenie pracovných úloh, a veru pritom som nemohol mať pri sebe fotoaparát, aby som z udalostí tu prežitých robil dokumentáciu.
     Teraz som patril medzi hostí pána prezidenta a vedúceho jeho kancelárie, a to mi umožnilo naplniť aj svoju záľubu vo fotografovaní. Najmä, keď v prvej časti stretnutia chýbal oficiálny fotograf. Po príhovore vedúceho kancelárie, Štefana Rozkopála, nás prišiel pozdraviť aj pán prezident Andrej Kiska. Jeho novoročný vinš a slová povzbudenia nás potešili. Asi to môžem povedať aj za ostatných bývalých spolupracovníkov, sme radi, že nezabudol na svoju „starú gardu“.

Štefan Rozkopál počas príhovoru

Seniori prezidentskej kancelárie

Prichádza pán prezident Andrej Kiska

Zdravica

Počas besedy

Na tomto stolíku býva kniha návštev, toto je však zápisné pre nás

S pánom prezidentom   (foto KP SR)

Prítomnosť v paláci mi nedala nenakuknúť do dámskeho salónu, podľa tapety tiež známeho ako zlatý salón

Zelený salón. Z tohto miesta odznel tohoročný novoročný prejav pána prezidenta

A toto je hnedý salón, slúžiaci ako knižnica

Pán prezident so svojou „starou gardou“  (foto KP SR)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára