streda 4. apríla 2012

Maďarské divadlo

Popri slovenských divadelných hrách  sa v Demandiciach hrávali aj maďarské divadelné hry. Obec bola a je dvojjazyčná a preto návšteva divadelného predstavenia bez ohľadu na národnostnú príslušnosť bola normálna vec. Dôležitejšie bolo kto a koho v kuse (ako sme hovorili jednotlivej hre) zahral. Ochotnícka minulosť bola súčasťou mnohých Demandičanov. Patril medzi nich aj môj vrstovník Michal Benyus.

Benyus Michal v hre „ Blázinec v prvom poschodí“( Foto L. Tomis)

     Miško vyrastal v rodine divadelníkov. Jeho otec bol nadšeným organizátorom miestneho divadelníctva už v päťdesiatych rokoch, keď sa divadelné predstavenia najskôr hrali v šope vo dvore bývalého Eislerovho obchodu a krčmy, ktorá bola vlastníctvom Juraja Babica a v tom čase aj s obchodom mu bola znárodnená. A tak sme mali v Demandiciach keď nie národné, tak aspoň znárodnené, divadlo. Po postavení prvého kultúrbeho domu sa z predošlej sály stal zimný ovčín pre družstevné ovce.


     Bez ohľadu na uštipačnosť týchto slov, my sme to tak vtedy nevnímali. Tu sme ako drobné deti videli prvé hrané rozprávky a scénky. Na jednu si spomínam dodnes. Herecký výkon o niečo staršej Stely Sabinovskej od susedov, ktorá v akejsi scénke uchmatla zajačika, a asi ho aj zožrala, vo mne vyvolal záchvat plaču a do kultúrneho domu som už nechcel ísť. O Stele ani nehovorím. Vydržalo mi to až dovtedy, kým som už v novom kultúrnom stánku nevidel prvé bábkové divadlo. Hovorili sme mu Gašparkove divadlo a akýsi český súbor práve hral hru o Gašparkových dobrodružstvách. Šnúry na ktorých visel som si akosi poplietol so šibenicou a bolo po predstavení. Nuž dnešní detskí televízni diváci a maniaci pri hracích konzolách sú onakvejšie odolní.

Maďarskí divadelníci v starom kultúrnom dome.
V strede v ná ručí svoj ho otca Michala Benyusa, je jeho syn Miško.(Foto:archív G.Juhász)

      Môj rovesník Miško Benyus bol asi väčší realista a okolo svojho otca a maďarského divadelníctva sa tmolil od útleho detstva. Naši otcovia boli vlastne kolegovia od miestneho divadla, lebo kým môj otec Ondrej nacvičoval slovenské divadlá, Miškov otec Miši báči to robil v maďarčine. Ja som toho v Demandiciach veľa nenahral. Keď si tak spmínam, len v hre Soľ nad zlato som predniesol ako kráľovský kuchár tento monológ „Pán kráľ! Pán kráľ! Soli nieto!“.

Vľavo Michal Benyus  so svojim súborm.

      Michal prešiel detskými predstaveniami na maďarskej škole a neskôr nahradil svojho otca nielen na demadických doskách ale aj v organizácii maďarských ochotníkov. Robil tak až do polovice osemdesiatych rkov kým mu bolo dopriané v Demandiciach dožiť svoj dosť krátky život.

      Miško, spmíname na teba očami ako ťa Demandice videli na doskách našich kultúrnych domov.


Pre vstup do fotoalbumu kliknite na ikonu:


Hungarian Theatre

Alongside many Slovak theatre plays also some Hungarian ones were performed in Demandice. The village has always been bilingual and thus visiting a theatre performance was a common thing whether you were Slovak or Hungarian. Who played whom and in which piece was a much more relevant question than the question of nationality back then. Amateur theatre was a passion of many.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára