štvrtok 5. októbra 2023

Živý ľudový dom v Salke

Málokto si uvedomuje, že historický Hont siahal na juhu až k ústiu Ipľa do Dunaja. Pred časom som si predsavzal prejsť Hont od dediny k dedine. Kraj na dolnom toku Ipľa som si nechal na záver.

Ipeľ po vyše dvestokilometrovom putovaní sa pred vekmi zastavil na hrádzi, ktorú mu vytvoril výbežok Novohradských vrchov. Zovretý medzi nimi a Zalabským chrbtom, tu vytvoril širokú nivu, a nakoniec si našiel cestu cez dolinu Bajtavskej brány. Posledné dediny okolo jeho brehov vytvárajú región Dolné Poiplie. Patrí sem sedem obcí. Na ľavom brehu v Maďarsku sú to Ipolytölgyes a Letkés. Na pravom brehu obce Salka (Ipolyszalka), Chľaba (Helemba), Bajtava (Bajta), Ľeľa (Leléd) a Malé Kosihy (Kiskeszi). Osobitne ma zaujala obec Salka. V mnohých iných dedinách pozdĺž Ipľa je viacero miestnych múzeí a ľudových domov (tájház). Až na výnimky sú všetky zatvorené a nahliadnuť do ich expozícií si vyžaduje organizačné úsilie. V Salke som bol milo prekvapený keď som vo dvore uvidel niekoľko ľudí, činiacich sa evidentne okolo zbierkových predmetov.

     V roku 2001 bolo založené Kultúrne a turistické združenie s cieľom účinnejšie pracovať na zachovaní etnografických a kultúrnych hodnôt, ako aj podporovať dedinský cestovný ruch. V roku 2003 kúpili starší rodinný dom, ktorý premenili pod vedením pani  pani Zsuzsanny Dikácz na ríšu spomienok na život v dedine počas minulého storočia. Jej zbierka nie je len fondom neživých predmetov, ktoré v dennom živote na dedine používali naši rodičia a starí rodičia. Spolu so skupinou ďalších nadšencov udržujú dom ako funkčnú domácnosť. Nečakajú len na pasívnych zvedavcov, ale sa venujú aj deťom a mládeži organizáciou tvorivých dielní a táborov.

     V čase mojej návštevy horlivo zavárali a preberali potreby na pečenie chleba a štrúdlí, ktoré si u nich objednali záujemcovia o tradičné pochúťky našich predkov. Sám môžem potvrdiť, že som si po mnohých rokoch pochutil na čerstvom chlebe, na aký sa pamätám od mojej mamy a starkej. S kačacou masťou a oškvarkami sa mi v spomienke na detstvo a ľudí, ktorí nás vychovávali na vlastnoručne získanej potrave, tlačili do očí slzy.

    Návštevu tohto ľudového domu vrelo odporúčam.


Krajina na dolnom toku Ipľa. Pohľad na obce Salka a Letkés z Bajtavskej brány


Živý ľudový dom v Salke


Vo dvore stojí prístrešok a pece na pečenie tradičným spôsobom


Chystanie chlebového cesta na pečenie 
Zdroj foto:www.facebook.com/tajhaz.ipolyszalak.sk


Do pece a von z pece
Zdroj foto:www.facebook.com/tajhaz.ipolyszalak.sk




Nastavenie krosien pred tkaním




Svadobné šaty zo Salky


Kroj z obcí Dolného Poiplia v expozícii ľudového domu v Salke




Výšivka zo Salky


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára