nedeľa 3. januára 2010

Obecná škola

V minulosti bolo školstvo na dedinách v žalostnom stave. Podľa historických údajov bolo na Slovensku koncom 16. storočia len 29 dedinských škôl. Zriaďovala ich cirkev pri farách.
V Demandiciach boli dva kostoly, na Hýbeci a v dedine. Bola tu vybudovaná aj fara a sídla viacerých zemepanských rodov. Z toho je možné predpokladať, že už pred vpádom Turkov existovala farská škola. Doložená zmienka o samostatnej školskej budove , s miestnosťou úvody ( škôlky),  je z roku 1866 .Stála na pozemku južne od kostola. Po vzniku Československej republiky školským účelom slúžila budova Barossovho kaštieľa .Od roku 1954 sa vyučovalo aj v budove Bergerovho kaštieľa v ktorej predtým sídlilo žandárstvo. V roku 1961 sa vyučovanie sústredilo v novej základnej deväťročnej škole, ktorá bola vybudovaná vedľa Bergerovho kaštieľa a ten slúžil ako školská jedáleň.
      Prvá školská fotografia, ktorú som získal je z roku 1925 a je na nej zachytený môj otec ako žiak prvej triedy národnej školy. Môj otec a strýc Juraj na pôsobenie jej riaditeľa Augustína Majerského nedali dopustiť. Z Demandíc musel odísť v roku 1938, keď bola po okupácii Československa slovenská škola v Demandiciach zrušená. Šťastnou zhodou okolností som mal možnosť tohto vzácneho človeka a učiteľa stretnúť začiatkom sedemdesiatych rokov, keď navštívil môjho otca.

Augustína Majerský

Školská dochádzka súvisí aj s tým, že dnes môžem zverejňovať fotky zo života v Demandiciach. Za dobré vysvedčenie v siedmej triede som dostal od rodičov prvý fotoaparát, ktorým som zachytával život v Demandiciach. Škoda, že som neuschoval viacero negatívov z polovice 60. rokov. Z toho, čo mám a čo som zozbieral, ponúkam nasledovný výber:


KLIKNITE NA IKONU:


Obecná škola


Council-School

In the past the school system in the country was in a terrible condition. According to the historic data, Slovakia only had 29 council-schools in the end of the 16th century. They were mostly established by the church as a part of the parish.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára